Mijn fascinatie voor textiel is ontstaan in mijn kindertijd. In het ouderlijk huis was een opslagplek die we ‘achter het gordijn’ noemden. Daar lag een grote verzameling aan oude kleding en stof. Ik vond het intrigerend dat het materiaal toegang gaf tot een andere wereld en andere levens.
Ook nu, in mijn sculpturen van mens- en dierfiguren, speelt het een centrale rol. Ik heb een specifieke voorkeur voor oude en gebruikte textiel zoals tapijten, borduurwerk, kant, lint, tafellopers, meubelstoffen en kleding. Ik verwerk het als een collage van patronen, structuren en texturen, tot een ‘huid’ die de figuratieve vorm van mijn beelden omhult. Ik zoek in mijn werk naar de verbeelding van een emotie of gemoedstoestand die ook een raakvlak heeft met een maatschappelijk tendens of geschiedenis.
Ik houd van de zeggingskracht van tweedehands textiel. Versleten of verbleekte banen op wat ooit gordijnen waren, zijn als stille getuigen van een leven. Ze onthullen hoe de zon een slaapkamer binnenviel, het verstelwerk aan een zoom aan hoe fijn die rok was om te dragen. Ook de onderdelen van meubilair die terugkeren in mijn werk; een kruk, stoel of tafelpoot verwijzen naar de terloopsheid van dagelijkse objecten zoals ook textiel een laagdrempelig en vertrouwd materiaal is. We omringen ons ermee; dragen het, zitten erop, slapen eronder en het is al eeuwenlang een uiting van hoe we ons verbinden of juist onderscheiden. Een middel voor communicatie maar ook een spiegel, zoals de treurige inflatie van textiel zich toont in de vorm van onafzienbare bergen afval.
Een student vroeg eens: “Wanneer is een werk voor u gelukt?”. Ik dacht aan een moment dat ik voor een afgesloten hek van een speeltuin stond te wachten en mijn dochter er gewoon langs liep omdat er blijkbaar geen afrastering omheen zat. ‘Gelukt’ is een lastige definitie maar ik streef ernaar om zicht te krijgen op de blinde vlekken.
Barbara Polderman, herfst 2024
My fascination with textiles began in my childhood. In my childhood home, there was a storage space we called “behind the curtain.” There was a large collection of old clothing and fabrics. I found it intriguing that the material provided access to another world and other lives.
Even now, in my sculptures of human and animal figures, it plays a central role. I have a specific preference for old and used textiles such as carpets, embroidery, lace, ribbon, table runners, upholstery fabrics, and clothing. I incorporate them as a collage of patterns, structures, and textures, creating a “skin” that envelops the figurative form of my sculptures. In my work, I seek to depict an emotion or state of mind that also touches on a social trend or history.
I love the expressiveness of secondhand textiles. Worn or faded strips on what were once curtains are like silent witnesses to a life. They reveal how the sun streamed into a bedroom, the mending of a hem reveals how comfortable that skirt was to wear. Even the furniture pieces that recur in my work—a stool, chair, or table leg—refer to the casualness of everyday objects, just as textiles are an accessible and familiar material. We surround ourselves with them; wear them, sit on them, sleep under them, and for centuries they have been an expression of how we connect or, conversely, differentiate ourselves. A means of communication, but also a mirror, just as the sad inflation of textiles reveals itself in the form of endless mountains of waste.
A student once asked, “When is a piece of work a success for you?” I thought of a time when I was waiting in front of a locked playground gate and my daughter simply walked past because there was apparently no fencing around it. “Success” is a difficult definition, but I strive to gain insight into the blind spots.
Barbara Polderman, Fall 2024
*
Teksten & Artikelen
Atelier, Barbara Polderman, kunstenaar.
Jack Meyer, Eigen Huis & Interieur, zomer / 2015
Hoe de stilte als een gordijn van knopen en gedachten.
Inge Pollet, Tout va bien, zomer / 2017
How silence is like a curtain of buttons and thoughts.
Vertaling: Diane Butterman-Dorey
Barbara Polderman
Sandrine van Noort, Kunstzaken LUMC, zomer / 2015
Een stoffelijk antwoord.
Marjolein Starrenveld, textiel Plus, herfst / 2015
Onverzettelijkheid in draad en knopen.
Gabrielle de Nijs Bik, Nieuwe Veluwe, voorjaar / 2014
Moeiteloos communiceren via textiel.
Nicole Beaujean, zomer / 2014
Voorsprong.
Martin Pieterse, GBK, voorjaar / 2011
Een wonderlijk stel.
Henny de Lange, Trouw, winter / 2011
Reflectie en Verlangen.
Frank van de Schoor, winter / 2010
Reflection and Desire.
Vertaling: Patty Brandhorst
Herkenning via een omweg.
Angela van der Elst, De Groene Amsterdammer, zomer / 2006
Kunst van de dag.
Alex de Vries, voorjaar / 2006
Publicatie in eigen beheer
Home is where the heart is,
winter / 2010
Oogmerk film
Onder de noemer Oogmerk is Plaatsmaken in 2012 gestart met het filmen van Gelderse kunstenaars in hun atelier. Bijzondere werkprocessen van kunstenaars, en gedachten die daarbij horen, worden zo vastgelegd. Op deze manier wordt de beeldende kunst op een andere, toegankelijke manier voor het voetlicht gebracht en blijft een stuk Gelders erfgoed bewaard.
Bekijk hier de aflevering (3 min.): Barbara Polderman.
Geportretteerde kunstenaars in de Oogmerk serie: Hester Oerlemans, Ad Gerritsen, Rosemin Hendriks, Erik Odijk, Kinke Kooi, Roland Schimmel, Rob Voerman, Alphons ter Avest, Rob Sweere, Cees Andriessen, Dorian Hiethaar, Geert-Jan van Oostende, Seet van Hout, Anya Janssen, Mirjam Kuitenbrouwer, Jaap Kroneman, Marten Hendriks, Louise te Poele, Ada Dispa, Gijs Frieling, Klaas Gubbels, Lieven Hendriks, Hans Jungerius, Barbara Polderman, Harrie Gerritz, Margriet Smulders, Florentijn Hofman, Julius Thissen, Albert Van Der Weide en Mounira Al Solh.
Podcast
Kunst op de koffie maakte samen met Inge ter Schure en Maartje Willemsen podcasts van een aantal kunstprogramma’s.
Kunst op bezoek is een 5 delige serie met: Mirka Farabegoli, Barbara Polderman,
Anook Cleonne, Simone Albers en Wout Herfkens.
Dit programma is gemaakt tijdens de coronapandemie.
5 Kunstenaars kregen de opdracht een tentoonstelling te maken op een locatie waar zij nieuwsgierig naar waren, zonder extern publiek.
Volg deze kunstenaars en de bijzondere ontmoetingen in
de podcasts Kunst op Bezoek.
Luister de aflevering: Barbara Polderman in een studentenhuis.


